Obchodní podmínky
společnosti
BP STAVBY CZ s.r.o.
se sídlem
Dýšina, V. Brožíka 317, PSČ 330 02
IČ: 252 01 506
zapsaná
v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Plzni, oddílu C,
vložce 7965
verze 1/2012 platná a účinná od 01.09.2012
Obsah obchodních podmínek:
1. Obecná ustanovení
3. Podklady
pro provedení díla
5. Věci
a jiná plnění určená k provedení díla
6. Vlastnické
právo ke zhotovované věci a nebezpečí škody na zhotovované
věci
10. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci a požární ochrana při
provádění díla
12. Záruka za jakost
20. Ostatní a závěrečná ustanovení
1.1.
Tyto obchodní podmínky určují v souladu s ust. §
273 odst. 1 zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění, část
obsahu smlouvy o dílo, ve které vystupuje obchodní společnost BP STAVBY CZ
s.r.o. na straně objednatele a ve které je uveden výslovný odkaz na tyto
obchodní podmínky (dále jen jako „Obchodní
podmínky“).
1.2.
Odchylná ujednání ve smlouvě mají přednost před zněním
Obchodních podmínek.
1.3.
Smluvní ujednání budou v případě pochybností o jejich
obsahu vykládány v souladu s principy a zásadami obsaženými
v těchto Obchodních podmínkách.
1.4.
Obchodní podmínky jsou k dispozici v písemné formě
v sídle společnosti BP STAVBY CZ s.r.o. a dále v elektronické formě
na internetové adrese společnosti BP STAVBY CZ s.r.o. www.bpstavby.cz. K závaznosti Obchodních podmínek pro
Zhotovitele v konkrétním smluvním vztahu pak postačuje již jejich zpřístupnění
na internetových stránkách Objednatele a odkaz na ně v jednotlivých
smlouvách o dílo či objednávkách Objednatele. Podpisem smlouvy o dílo či
objednávky Zhotovitel potvrzuje, že se s těmito Obchodními podmínkami
seznámil a že s nimi souhlasí.
1.5.
„Objednatelem“ se pro účely těchto
Obchodních podmínek dále rozumí obchodní společnost s BP STAVBY CZ s.r.o., se sídlem Dýšina, V. Brožíka 317, PSČ 330 02, IČ: 252 01 506, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u
Krajského soudu v Plzni, oddílu C, vložce 7965.
1.6.
„Zhotovitelem“ se pro účely těchto
obchodních podmínek rozumí osoba, která s Objednatelem uzavřela smlouvu o
dílo, ve které vystupuje na straně zhotovitele.
2.1.
Zhotovitel je povinen provést dílo na svůj náklad, na své
nebezpečí a na svoji odpovědnost ve sjednané době, a to způsobem v souladu
s příslušnými závaznými právními předpisy a směrnými normami ČSN (nebo DIN,
případně EN, v případě, že příslušné české normy neexistují).
2.2.
Nevyplývá-li ze smlouvy jinak, je Zhotovitel oprávněn
provést bezvadné dílo před sjednanou dobou.
2.3.
Při provádění díla postupuje Zhotovitele samostatně, je však
vázán pokyny Objednatele. V případě pokynů Objednatele je Zhotovitel
povinen upozornit na případnou nevhodnost pokynu, ledaže tuto nevhodnost nemohl
zjistit ani při vynaložení odborné péče. Stejně tak je Zhotovitel povinen
upozornit Objednatele na nevhodnou povahu věcí převzatých od Objednatele. Na
nevhodnost pokynu nebo věcí Objednatele je Zhotovitel povinen upozornit písemně
s uvedením důvodů, pro které považuje pokyn nebo věci za nevhodné.
2.4.
Zhotovitel není oprávněn pověřit provedením díla či jeho
části jinou osobu bez písemného souhlasu Objednatele. Při provádění díla či
jeho části jinou osobou odpovídá Zhotovitel tak, jako by dílo prováděl sám.
Hodlá-li Zhotovitel pověřit prováděním díla či jeho části jinou osobu, je
povinen tuto skutečnost předem písemně oznámit Objednateli, nesdělí-li
Objednatel písemně do 5 pracovních dnů, že souhlasí, pak platí, že nesouhlasí.
V případě další osoby má Objednatel stejná práva, jak je výše uvedeno,
ohledně vyjádření nesouhlasu s prováděním díla prostřednictvím další
osoby. Objednatel je oprávněn trvat na tom, aby Zhotovitel prováděl dílo sám.
2.5.
Zhotovitel je povinen v každém ohledu dbát práv a
oprávněných zájmů Objednatele a postupovat vždy v souladu s nimi.
2.6.
Zhotovitel je povinen dodržovat povinnosti zaměstnavatele
vyplývající z pracovněprávních předpisů, zejména je povinen pečovat o
zdraví a bezpečnost zaměstnanců, zajišťovat zaměstnancům bezpečné a zdravotně
nezávadné pracovní prostředí, respektovat právo zaměstnanců na svobodu
sdružování a právo na kolektivní vyjednávání, zvyšovat povědomí a angažovanost
zaměstnanců v oblasti společenské odpovědnosti, nevyužívat dětskou práci a
nucenou práci, neuplatňovat ani nepodporovat žádnou formu diskriminace a
nátlaku a nebránit zaměstnancům v uplatňování práva na nezávislé myšlení a
jednání.
2.7.
Na žádost Objednatele je Zhotovitel povinen do 10ti dnů ode
dne doručení žádosti Objednatele předložit Objednateli bankovní záruku, a to od
celoevropsky uznávané bankovní instituce, a to dle požadavku Objednatele, až do
výše celkové ceny za dílo s tím, že bankovní záruka bude sjednána jako
neodvolatelná a nepodmíněna a bude se vztahovat na veškeré pohledávky
Objednatele, které mu mohou vzniknout vůči Zhotoviteli v souvislosti
s prováděním díla, s platností minimálně do termínu o jeden měsíc
delšího než je předpokládaný termín dokončení díla. Text této bankovní záruky
musí odpovídat vzoru bankovní záruky předem odsouhlasenému Objednatelem.
2.8.
Na žádost Objednatele je Zhotovitel povinen na své náklady
sjednat pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou činností Zhotovitele,
s to na věcech i na zdraví, ať se jedná o škodu způsobenou provozní
činností Zhotovitele, vadným výrobkem, či jinak v souvislosti
s činností Zhotovitele, včetně možných škod způsobených zaměstnanci a
dodavateli Zhotovitele, a to do výše ceny díla, nebude-li ve smlouvě uvedena
částka vyšší. Na žádost Objednatele je Zhotovitel dále povinen na své náklady
sjednat pojištění veškerých stavebních a montážních rizik pokrývající škody,
které mohou vzniknout v průběhu provádění díla na tomto díle, montážních a
stavebních strojích a na zařízení staveniště, a to do výše ceny díla, nebude-li
ve smlouvě uvedena částka vyšší. Doklady
o pojištěních dle tohoto odstavce je povinen Zhotovitel předložit Objednateli
do 5ti pracovních dnů od doručení žádosti Objednatele dle tohoto odstavce.
3.1.
Objednatel předá Zhotoviteli podklady pro provedení díla při
podpisu smlouvy o dílo, a to v jednom vyhotovení. Zhotovitel je oprávněn
podklady, které mu byly předány Objednatelem, použít výhradně pro plnění
předmětné smlouvy o dílo. Po skončení stavby je Zhotovitel povinen vrátit takto
poskytnuté podklady Objednateli. Jakékoliv jiné použití je dovoleno pouze
s předchozím výslovným písemným souhlasem Objednatele. Veškeré předané
podklady zůstávají vlastnictvím Objednatele.
3.2.
Zhotovitel je povinen prověřit a přezkoumat předané podklady
a oznámit písemně Objednateli zjištěné vady, opomenutí, rozpory, neúplné popisy
a připomínky k předpokládanému způsobu provádění prací, i když jsou
v souladu s ostatními pracemi, dodávkami, zařízeními a výkony, spolu
s návrhy nebo pokyny k odstranění zjištěných vad, a to do 5ti dnů po
jejich převzetí. V případě částí projektové dokumentace a jiných podkladů
dodávaných Objednatelem po podpisu smlouvy o dílo, je povinností Zhotovitele
prověřit předané podklady do 5ti dnů po jejich převzetí. Zhotovitel není
oprávněn po uplynutí výše uvedených lhůt namítat, že mu nebyly známy vady a
nedostatky dokumentace, které mohl zjistit z předaných podkladů. Pokud
Zhotovitel opomenul toto písemné upozornění na nedostatky v předaných
podkladech učinit, je odpovědný za všechny s tím spojené následky a je
povinen provést všechny smluvní práce a výkony nezbytné pro řádné dokončení
díla, a to na svůj náklad.
4.1.
Stavbyvedoucí nebo jiný písemně pověřený pracovník
Zhotovitele je povinen vést ode dne převzetí staveniště stavební deník o
prováděných pracích, do kterého zapisuje všechny skutečnosti rozhodné pro
plnění smlouvy, a to zejména:
-
údaje o časovém postupu prací a jejich jakosti;
-
odchylky od projektové dokumentace nebo od podmínek
stanovených stavebním povolením anebo jiným rozhodnutím nebo opatřením;
-
zdůvodnění odchylek prováděných prací od projektové
dokumentace;
-
další údaje nutné pro posouzení prací stavebním úřadem a
ostatními orgány státní správy, jako je například teplota ve vztahu ke
stavebním pracím, zejména s mokrým výrobním procesem, počasí u zemních prací a
terénních úprav apod.
4.2.
Mimo stavbyvedoucího zapisuje potřebné záznamy ve stavebním
deníku ze strany Objednatele i jeho oprávněný zaměstnanec.
4.3.
Stavební deník je povinen vést Zhotovitel dle podmínek a v
rozsahu stavebního zákona a vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj. č.499/2006
Sb., o dokumentaci staveb. Jméno zaměstnance Zhotovitele, který je pověřen
vedením stavebního deníku, musí být uvedeno ve smlouvě o dílo. Případná změna
pověřené osoby může být provedena pouze na základě písemného oznámení
Zhotovitele Objednateli.
4.4.
Zhotovitel zajistí přístupnost stavebního deníku v průběhu
pracovní doby, a to v místě provádění díla
4.5.
Povinnost Zhotovitele k vedení stavebního deníku končí dle
platných právních předpisů dnem, kdy dojde k převzetí díla. Zhotovitel je
však povinen následně vést stavební deník i po dobu odstraňování stavebních vad
a nedodělků podle kolaudačního rozhodnutí, jakož i předávacího protokolu, resp.
po celou dobu, po kterou je Zhotovitel na předmětné stavbě pro Objednatele
činný.
4.6.
Denní záznamy se zapisují do stavebního deníku denně.
5.1.
Věci a plnění, která jsou potřebná k provedení díla a k
jejichž opatření není podle smlouvy zavázán Objednatel, je povinen opatřit
Zhotovitel.
5.2.
Za věc převzatou od Objednatele do opatrování za účelem
jejího zpracování při provádění díla nebo za účelem její opravy nebo úpravy
odpovídá v plném rozsahu Zhotovitel Objednateli jako skladovatel.
5.3.
Po dokončení díla nebo po zániku závazku dílo provést, je
Zhotovitel povinen bez zbytečného odkladu vrátit Objednateli věci od něho
převzaté, jež nebyly zpracovány při provádění díla.
5.4.
Ohledně věcí, které Zhotovitel opatřil k provedení díla, má
Zhotovitel postavení prodávajícího, pokud z ustanovení smlouvy o dílo a
obchodního zákoníku nevyplývá něco jiného. Není-li dohodnuto jinak, má za to,
že kupní cena těchto věcí je již zahrnuta v ceně díla a Zhotovitel u těchto
věcí nemá nárok na úhradu ceny za takto opatřené věci.
6.1.
Vlastníkem díla je od počátku Objednatel, není-li jím jiná
od Zhotovitele odlišná osoba, která je ve smluvním vztahu s Objednatelem.
6.2.
Nebezpečí škody na věci nese od uzavření smlouvy do doby
předání a převzetí řádně provedeného díla Zhotovitel. Zhotovitel nese nebezpečí
škody na věci i po dobu prodlení s odstraňováním vad.
7.1.
Cena díla přestavuje sjednanou hodnotu veškerého plnění a
závazků Zhotovitele podle příslušné smlouvy o dílo, včetně závazků
vyplývajících ze Zhotovitelem poskytnuté záruky za jakost. Pro případ zjištění
úpadku Zhotovitele, pro případ, kdy z jakýchkoli důvodů Zhotovitel nebude moci
dostát svým závazkům vyplývajícím z poskytnuté záruky za jakost, nebo pro
případ, kdy jeho závazky vyplývající z poskytnuté záruky jakost zaniknou,
smluvní strany oceňují hodnotu záruky na částku odpovídající 20 % z ceny díla
uvedené výše v tomto článku bez daně z přidané hodnoty (dále jen jako „hodnota záruky“). Dojde-li ke zjištění
úpadku Zhotovitele, nebude-li Zhotovitel moci dostát svým závazkům vyplývajícím
ze záruky za jakost, nebo zaniknou-li závazky Zhotovitele vyplývající z
poskytnuté záruky za jakost, pak platí, že cena díla uvedená výše v tomto
článku bez daně z přidané hodnoty je snížena o dohodnutou hodnotu záruky,
přičemž tento účinek nastává okamžikem právní moci rozhodnutí o zjištění úpadku
Zhotovitele, okamžikem, kdy nastane skutečnost zakládající nemožnost splnění
závazků Zhotovitele ze smlouvy o dílo, nebo kdy dojde k zániku závazků
Zhotovitele vyplývajících z poskytnuté záruky za jakost. Zhotovitel má v důsledku toho nárok na
zaplacení ceny za dílo v rozsahu a výši odpovídající reálné hodnotě jím na díle
realizovaných prací a dodávek ponížené o sjednanou hodnotu záruky,
nedohodnou-li se smluvní strany jinak.
7.2.
Cena díla je stanovena jako konečná a zahrnuje veškeré
nutné, obvyklé, sdělené a též spravedlivě očekávané práce nutné k provedení
díla dle smlouvy o dílo a předložených podkladů. V dohodnuté ceně jsou zahrnuty
všechny práce a dodávky včetně vedlejších, pomocných a doplňkových výkonů,
režijních nákladů, dopravy, zařízení staveniště, geodetických prací a další
náklady, které patří k úplnému a bezvadnému provedení předmětu díla. Veškeré
tyto práce a dodávky, i pokud nejsou ve smlouvě o dílo výslovně uvedené, je
Zhotovitel povinen provést.
7.3.
Cena díla bude snížena, pokud Zhotovitel provede dílo v
rozsahu menším, než stanoví smlouva o dílo, projektová dokumentace nebo
rozpočet. Cena díla bude snížena o část, kterou Zhotovitel neprovedl, a to na
základě ceny části díla, která nebyla provedena a která bude stanovena podle
rozpočtu. Práva Objednatele uplatňovat vůči Zhotoviteli nároky za vad, nároky
na náhradu škody, jakož i jiné nároky ze smlouvy o dílo či těchto Obchodních
podmínek, tím nejsou dotčena.
7.4.
Práce za hodinovou mzdu nebudou hrazeny.
7.5.
Objednatel je oprávněn zadržet z ceny díla 10 % podíl
z každé fakturované částky včetně DPH jako záruku za vady. Těchto 10 % z
každé fakturované částky představuje záruku za vady, které se objeví během
realizace díla až do předání díla zadavateli Objednatele. Tato část ceny díla
se označuje jako pozastávka.
Pro první část pozastávky
ve výši 5 % z ceny díla, která tvoří záruku za vady, které se objeví
v průběhu realizace díla do předání díla Objednateli, platí stejná lhůta
splatnosti jako pro faktury, přičemž lhůta pro úhradu počíná plynout ode dne
obdržení písemné žádosti Zhotovitele o její uvolnění, kterou je Zhotovitel
oprávněn zaslat Objednateli nejdříve po řádném předání a převzetí díla
Objednatelem.
Pro druhou část pozastávky
ve výši 5 % z ceny díla, která tvoří záruku za vady, které se objeví
v průběhu realizace díla a do předání díla zadavateli Objednatele, platí
stejná lhůta splatnosti jako pro faktury, přičemž lhůta pro úhradu počíná
plynout ode dne obdržení písemné žádosti Zhotovitele o její uvolnění, kterou je
Zhotovitel oprávněn zaslat Objednateli nejdříve po řádném předání a převzetí
celé stavby bez vad a nedodělků zadavatelem Objednatele.
7.6.
Namísto pozastávky je Zhotovitel oprávněn s předchozím
písemným souhlasem Objednatele poskytnout Objednateli bankovní záruku, a to od
celoevropsky uznávané bankovní instituce, a to ve výši pozastávky s tím, že
bankovní záruka bude sjednána jako neodvolatelná a nepodmíněná a bude se
vztahovat na provádění díla a vady vzniklé v souvislosti s realizací díla. Text
této bankovní záruky však musí odpovídat vzoru bankovní záruky předem
odsouhlasenému Objednatelem.
8.1.
Veškeré platby se provádějí bezhotovostním převodem.
8.2.
V případě úhrady ceny díla formou měsíčních daňových
dokladů (dílčí plnění), se smluvní strany dohodly na smluvním datu zdanitelného
plnění, za který se považuje poslední den daného měsíce. Datem uskutečnění
zdanitelného plnění na konečném daňovém dokladu – konečné faktuře je den
předání a převzetí díla uvedený v zápise o předání a převzetí.
8.3.
Zhotovitel je povinen vypracovat měsíčně nejpozději do posledního
dne každého kalendářního měsíce soupis provedených prací a tento soupis
v téže lhůtě předložit Objednateli k odsouhlasení. Na základě
Objednatelem podepsaného soupisu provedených prací vystaví Zhotovitel fakturu
dle podmínek sjednaných ve smlouvě, na jejichž základě bude provedena úhrada.
Toto platí, pokud není stanoven jiný platební nebo fakturační kalendář.
8.4.
Daňový doklad - faktura
se doručuje doporučeně na adresu pro doručování Objednatele, e-mailem se
zaručeným elektronickým podpisem nebo mohou být předány osobně v sídle
Objednatele, jiné předání faktur nebude Objednatelem akceptováno a takto
doručené faktury nebudou zařazeny do účetní evidence Objednatele a neběží
jejich splatnost.
8.5.
Dnem úhrady daňového dokladu - faktury se rozumí den
odepsání předmětné částky z účtu Objednatele.
8.6.
Daňový doklad – faktura musí vždy obsahovat náležitosti
daňového dokladu dle příslušných právních předpisů a dále:
-
pořadové
číslo dokladu;
-
číslo
smlouvy, název stavby, období, kdy byly práce prováděny;
-
podpis
oprávněného zástupce Zhotovitele.
Přílohou faktury musí být oboustranně podepsaný
soupis provedených prací včetně jejich ocenění.
8.7.
Nebude-li daňový doklad - faktura obsahovat výše uvedené
náležitosti či přílohu, nebo je bude uvádět chybně, nebo bude fakturováno vadné
plnění, je Objednatel oprávněn vrátit takový doklad k přepracování ve
lhůtě splatnosti. Při vrácení daňového dokladu – faktury uvede Objednatel důvod
vrácení. Po doručení opraveného nebo nově vystaveného daňového dokladu –
faktury běží nová lhůta splatnosti.
8.8.
Splatnost faktur činí 30 dní ode dne jejich řádného doručení
dle odst. 8.4. tohoto článku. Nárok Objednatele na zadržení pozastávek dle
Obchodních podmínek není tímto ujednáním dotčen.
8.9.
V případě úhrady faktury ze strany Objednatele do pěti
dnů ode dne jejího doručení vzniká Objednateli bez dalšího nárok na slevu
z ceny díla (skonto), a to ve výši 5 % z výše fakturované částky bez
DPH. V takovém případě je Objednatel oprávněn uhradit fakturu Zhotovitele
v částce ponížené o tuto slevu.
9.1.
Zhotovitel je povinen provést dílo pouze kvalifikovanými
zaměstnanci. Zhotovitel odpovídá za to, že bude mít pro své zaměstnance veškerá
potřebná úřední povolení a platná kvalifikační potvrzení pro provádění díla.
Zhotovitel je povinen ve vztahu k zaměstnancům dodržovat veškeré
pracovněprávní předpisy.
9.2.
Zhotovitel je povinen provést dílo v rozsahu, kvalitě a
termínech podle smlouvy o dílo a těchto Obchodních podmínek. Objednatel je však oprávněn nad rámec
původního ujednání v příslušné smlouvě o dílo kdykoliv v průběhu provádění díla
jednostranně omezit jeho rozsah, aniž by to mělo vliv na cenu jednotkových cen
zbývajících prací.
9.3.
Zhotovitel bere na vědomí povinnost všech osob nosit na
staveništi ochrannou přilbu, pracovní oděv, pracovní obuv a ostatní nutné
osobní ochranné pracovní prostředky. Výjimky může povolit pouze
v odůvodněných případech stavbyvedoucí Objednatele (např. při provádění
dokončovacích prací v interiérech). O udělení výjimky musí být učiněn
písemný zápis ve stavebním deníku.
9.4.
Zhotovitel je povinen nepřekročit hlučnost a prašnost svých
prací dle platných hygienických předpisů, ČSN a stavebního povolení.
9.5.
Zhotovitel je povinen dodržovat ustanovení zák. č. 505/1990
Sb., o metrologii, v platném znění. Zhotovitel je povinen před započetím
díla předložit seznam všech stanovených (dále jen SM) a pracovních (dále jen
PM) měřidel, která v průběhu zakázky bude používat k měření. Rovněž se vyžaduje
označení orientačních měřidel (OM), která musí být prvotně kalibrována.
Skončí-li v průběhu výstavby platnost kalibrace nebo ověření měřidla, které je
uvedeno na seznamu, je Zhotovitel povinen toto měřidlo ihned vyřadit z používání
a nahradit měřidlem jiným, které doplní do výše uvedeného seznamu. Při
poškození měřidla (SM, PM) je Zhotovitel povinen toto měřidlo okamžitě vyřadit
z používání a následně odstranit ze stavby. Speciální měřidla, používaná
Zhotovitelem na stavbách, smějí používat pouze ti pracovníci Zhotovitele, kteří
k tomu mají odborné znalosti nebo speciální zkoušky. Při jakékoliv poruše
měřidla je pracovník Zhotovitele povinen okamžitě přestat měřidlo používat a
zkontrolovat, zda nebylo vadné měřidlo již používáno na předešlá měření. Za
předpokladu, že chyba měřidla již ovlivnila výsledky měření, je povinen svým
podpisem potvrdit neplatnost předcházejících výsledků měření.
9.6.
Na staveniště smí vstupovat výhradně osoby jmenovitě uvedené
v seznamu zaměstnanců předaném Objednateli. Jiné osoby mohou na staveniště
vstoupit jen s vědomím zástupce Objednatele na stavbě ve věcech realizace
uvedeného ve smlouvě, a to na základě zápisu ve stavebním deníku a
v doprovodu Objednatelem určené osoby. Objednatel neodpovídá za škody
vzniklé porušením tohoto ustanovení.
9.7.
Protokolárně předané staveniště /pracoviště/ bude Zhotovitel
užívat po dobu realizace díla a po dobu potřebnou pro vyklizení staveniště
/pracoviště/. Zhotovitel vyklidí staveniště /pracoviště/ nejpozději v den
převzetí díla Objednatelem.
9.8.
Zhotovitel se zavazuje dbát pokynů Objednatele, udržovat na
převzatém staveništi /pracovišti/, výjezdech z něho, přilehlých chodnících a
přenechaných inženýrských sítích pořádek a čistotu a je povinen denně
odstraňovat odpady a nečistoty vzniklé jeho pracemi na své náklady a nebezpečí.
Platí zásada, že při odchodu zaměstnanců Zhotovitele ze stavby, musí být denně
každé staveniště/pracoviště/ uklizeno. V případě neplnění uvedených podmínek je
Objednatel oprávněn zajistit vyklizení a pořádek a veškeré náklady s tím
spojené vyúčtovat Zhotoviteli samostatným daňovým dokladem – fakturou. Předané staveniště /pracoviště/ bude
Zhotovitelem užíváno výhradně pro účely předmětu díla.
9.9.
Zhotovitel se zavazuje jako původce odpadů, že naloží na
vlastní náklady s odpady vzniklými z činnosti, která je předmětem této smlouvy
ve smyslu zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších
zákonů.
9.10.
Za materiál a stroje Zhotovitele uskladněné na staveništi
/pracovišti/, jakož i za celé staveniště odpovídá Zhotovitel.
9.11.
Zhotovitel je povinen respektovat, že na předaném
staveništi/pracovišti/ může působit více Zhotovitelů a zavazuje se neomezovat
je v jejich činnosti. Tato skutečnost není důvodem ke změně smluvních
podmínek.
9.12.
Náhradní materiály může Zhotovitel použít pouze po
předchozím písemném souhlasu Objednatele, a to poté, co bude písemně uzavřena
dohoda o jakosti a ceně náhradního materiálu. Případná změna ceny musí být
následně potvrzena dodatkem ke smlouvě. V takovém případě se Zhotovitel
zavazuje uzavřít dodatek smlouvy do 7 dnů od předložení návrhu Objednatelem.
9.13.
Zhotovitel se zavazuje vyzvat Objednatele zápisem ve
stavebním deníku ke kontrole všech prací, které mají být zabudované nebo se
stanou nepřístupné nebo jsou zakryté, nejméně 4 pracovní dny předem. Pokud se
Objednatel nedostaví a nevykoná kontrolu těchto prací, je Zhotovitel oprávněn
v práci pokračovat. Pokud bude Objednatel dodatečně požadovat odkrytí
těchto prací, je Zhotovitel povinen tento požadavek splnit na náklady
Objednatele za předpokladu, že dodatečnou kontrolou nebude zjištěno, že práce
nebyly řádně provedené. Nevyzve-li Zhotovitel Objednatele ke kontrole těchto
prací, je Zhotovitel povinen na písemnou žádost Objednatele ve stavebním deníku
tyto odkrýt a znovu zakrýt a nést veškeré náklady s tím spojené, a to i
v případě, že tyto práce byly řádně provedeny.
9.14.
Zhotovitel se zavazuje zápisem ve stavebním deníku vyzvat
nejméně 4 pracovní dny předem Objednatele k účasti na případných zkouškách
díla.
9.15.
Nejpozději při prvním dodání materiálu nebo výrobku na
stavbu musí být Objednateli předány kopie platných dokladů jednoznačně
prokazující požadované vlastnosti materiálu nebo výrobku:
-
prohlášení o shodě a CE štítek, technický list, případně
protokol o zkouškách;
-
pro výrobky charakteru nebezpečných chemických látek a
přípravků bezpečnostní listy;
-
pro součásti a systémy požárně bezpečnostních zařízení a pro
výrobky s předepsanou požární odolností je nutno doložit také kopie certifikátů
a atesty požární odolnosti;
-
pro stavby v režimu TKP staveb pozemních komunikací nebo TKP
Českých drah je nutno doložit předepsané doklady dle příslušných kapitol těchto
TKP;
-
pro všechny
vybrané/stanovené výrobky a materiály, které budou použity ke stavbě,
předloží Zhotovitel ke schválení v dohodnutém termínu platné doklady o
posouzení shody, zejména dle zákona 22/1997 Sb., o technických požadavcích na
výrobky a o změně a doplnění některých zákonů.
9.16.
Stavbyvedoucí může v jednoduchých případech a po dohodě s
Objednatelem rozhodnout, že bude doloženo pouze písemné ujištění, že je na
materiál nebo výrobek je vydáno prohlášení o shodě. Ujištění musí být vydáno
pro přesně vyjmenované konkrétní výrobky.
9.17.
Materiály a výrobky, pro které nebyly dodány v dohodnutém
termínu platné doklady shody a doklady jednoznačně prokazující jejich
vlastnosti, nesmí být zabudovány. Tyto nedostatky jsou důvodem k zastavení
prací a následné fakturace do doby zjednání nápravy, aniž by toto zastavení
prací mělo vliv na termíny provedení díla, ať dílčí či konečné.
9.18.
Nad rámec shora uvedených povinností je Zhotovitel povinen
při provádění požadovaných prací zabezpečit dodržování předpisů k zajištění
ochrany životního prostředí. Zhotovitel se dále zavazuje dodržovat opatření
stanovené enviromentálními aspekty.
9.19.
Zhotovitel je povinen zajišťovat separovaný sběr odpadů a
jejich likvidaci oprávněnými osobami. V případě nakládání
s nebezpečnými odpady bude mít Zhotovitel příslušné platné rozhodnutí
orgánu veřejné správy.
9.20.
V případě používání látek kategorie nebezpečných
chemických látek a přípravků bude zhotovitelem zajištěno proškolení pracovníků
a na stavbě budou k dispozici příslušné bezpečnostní listy.
9.21.
Používané mechanismy budou v takovém technickém stavu,
aby neohrožovaly životní prostředí úkapy nebezpečných látek, výfukovými zplodinami
a nadměrným hlukem.
9.22.
V případě parkování na staveništi budou pod
zaparkovanými mechanismy umístěny záchytné vany pro možný úkap pohonných hmot a
provozních kapalin.
9.23.
Zhotovitel je povinen respektovat hranice předaného
pracoviště a stanovené příjezdné trasy, každé vozidlo bude před výjezdem na
veřejnou komunikaci očištěno.
10.1.
Při provádění díla je Zhotovitel povinen plnit veškeré
povinnosti stanovené platnými právními předpisy k zajištění požární ochrany a
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, technických zařízení a pracovních
podmínek. Zejména pak plnit ustanovení:
-
zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce;
-
zákona č.309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb
mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci);
-
nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních
požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích;
-
nařízení vlády č. 362/2005 Sb., o bližších požadavcích na
bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu
z výšky nebo do hloubky;
-
nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší
požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení,
přístrojů a nářadí;
-
nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích
na pracoviště a pracovní prostředí;
-
zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně;
-
vyhlášky ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o požární
prevenci,
-
vyhlášky ministerstva vnitra č. 87/2000 Sb., kterou se
stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic
v tavných nádobách.
10.2.
Zhotovitel se zavazuje v termínu nejméně 10 dnů před
zahájením realizace díla předložit Objednateli následující dokumentaci
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci:
a)
Informaci o rizicích vznikajících při pracovních nebo
technologických postupech, které pro realizaci díla zvolil. Informace o
rizicích musí být předány v listinné podobě nebo na označeném nosiči dat a
schváleny odpovědným zaměstnancem Zhotovitele.
b)
Technologický postup pro realizaci konkrétního díla.
Technologický postup musí stanovit:
-
pracovní postup pro danou pracovní činnost;
-
návaznost a souběh jednotlivých pracovních operací;
-
použití strojů a zařízení a speciálních pracovních
prostředků, pomůcek apod.;
-
druhy a typy pomocných stavebních konstrukcí (lešení,
podpěrných konstrukcí, plošin apod.);
-
způsoby dopravy (svislé i vodorovné) materiálu včetně
komunikací a skladovacích ploch;
-
technické a organizační opatření k zajištění bezpečnosti
pracovníků, pracoviště a okolí;
-
opatření k zajištění staveniště (pracoviště) po dobu, kdy se
na něm nepracuje;
-
opatření při pracích za mimořádných podmínek;
-
opatření k individuálnímu zajištění jednotlivce pro práci ve
výškách a nad volnou hloubkou musí Zhotovitel zpracovat s údaji o způsobu
zajištění, o použitých osobních ochranných pracovních prostředcích,
s vyznačením bodů úvazu a se statickým výpočtem.
Technologický
postup musí být předán v listinné podobě nebo na označeném nosiči dat a
schválen odpovědným zaměstnancem Zhotovitele.
c)
Čestné prohlášení o splnění požadavků právních a ostatních
předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochraně,
které musí obsahovat:
-
prohlášení o proškolení zaměstnanců z právních a
ostatních předpisů k zajištění BOZP a PO;
-
prohlášení o odborné a zdravotní způsobilosti zaměstnanců;
-
prohlášení o technické způsobilosti strojů, zařízení, nářadí
a technických pomůcek používaných na staveništi;
-
jmenný seznam zaměstnanců (pracovníků), kteří se budou na
realizaci díla podílet.
Čestné
prohlášení musí být předáno v listinné podobě a podepsáno odpovědným
zaměstnancem Zhotovitele.
10.3.
Odpovědní zástupci smluvních stran se před zahájením plnění
předmětu smlouvy písemně informují o rizicích možného ohrožení života a zdraví
a o opatřeních přijatých k ochraně před působením těchto rizik, která se
týkají poskytování plnění a konkrétního díla.
10.4.
Zhotovitel se zavazuje před zahájením realizace díla a dále
při každé změně, poskytnout svým zaměstnancům vhodné a přiměřené pokyny
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a informace o přijatých
opatřeních k odstranění rizik a postupech při mimořádných událostech na
pracovišti.
10.5.
Zhotovitel přebírá odpovědnost a je povinen realizovat
konkrétní opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a opatření, která mají
za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení
neodstranitelných rizik při realizaci díla, zejména ve fázích a činnostech se
zvýšeným rizikem.
10.6.
Na základě výzvy Objednatele je Zhotovitel povinen předložit
Objednateli doklad o odborné a zvláštní odborné způsobilosti zaměstnanců
v rozsahu stanoveném právními nebo jinými předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci.
10.7.
Zhotovitel se zavazuje dbát pokynů Objednatele, zejména
pokynů určeného zástupce Objednatele, osoby odborně způsobilé v prevenci
rizik Objednatele, energetika, ekologa, odborně způsobilé osoby v požární
ochraně Objednatele, zaměstnance v oblasti kontroly jakosti a koordinátora
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi.
10.8.
Budou-li na jednom pracovišti plnit úkoly zaměstnanci dvou a
více Zhotovitelů, případně další subjektů, uzavře s nimi Zhotovitel
písemnou dohodu ve smyslu ust. § 101
odst. 3 a 4 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
10.9.
Je-li pro pracoviště resp. staveniště ustanoven koordinátor
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve smyslu § 14 zákona č. 309/2006 Sb., o
zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, je
Zhotovitel zejména povinen:
a)
nejpozději 8 dnů před zahájením prací na staveništi
(pracovišti) doložit Objednateli, že prokazatelně informoval koordinátora
bezpečnosti a ochrany zdraví na staveništi o rizicích vznikajících při
pracovních nebo technologických postupech, které pro plnění díla zvolil;
b)
poskytovat koordinátorovi bezpečnosti a ochrany zdraví na
staveništi trvalou součinnost pro plnění jeho úkolů;
c)
zúčastňovat se kontrolních dnů a kontrolních prohlídek
stavby, případně zajistit přítomnost dalších osob, např. osoby odborně
způsobilé v prevenci rizik;
d)
dodržovat plán BOZP pro realizované dílo a postupovat dle
dohodnutých opatření, způsobem a ve lhůtách v plánu BOZP uvedených.
10.10.
Zhotovitel se zavazuje předávat Objednateli písemné denní
seznamy zaměstnanců Zhotovitele, popřípadě dalších osob, které se na realizaci
díla jeho prostřednictvím podílejí. Jiné osoby než osoby uvedené v takovém
seznamu smějí na staveniště vstoupit jen s vědomím určeného zástupce
Objednatele. Tím není dotčena odpovědnost Zhotovitele za bezpečnost a ochranu
zdraví těchto osob po dobu, po kterou se zdržují na staveništi.
10.11.
Zhotovitel se zavazuje v souladu s právními
předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci souvisle oplotit staveniště,
popřípadě jeho samostatnou část, pokud oplocení nezajišťuje Objednatel či další
subjekt. Oplocení zřízené Zhotovitelem je Zhotovitel povinen udržovat v řádném
a bezpečném stavu do doby splnění realizace díla.
10.12.
Osobou odpovědnou za organizaci práce zaměstnanců
Zhotovitele a zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci za
Zhotovitele je vždy určený zástupce Zhotovitele. Neuvádí-li jej smlouva, sdělí
Zhotovitel před zahájením plnění Objednateli jeho jméno a příjmení, jakož i
telefonické spojení. Zhotovitel se zavazuje zajistit trvalou přítomnost
určeného zástupce Zhotovitele po dobu provádění plnění na staveništi.
10.13.
Zaměstnanci Zhotovitele se mohou zdržovat jen na
pracovištích nebo v prostorech staveniště, ve kterých plní pracovní
povinnosti při plnění závazku Zhotovitele a ohledně nichž obdrželi od
Zhotovitele informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci;
přitom používají pouze přístupové cesty určené Objednatelem.
10.14.
Zhotovitel je povinen zajistit, aby jeho zaměstnanci
používali osobní ochranné pracovní prostředky stanoveným způsobem
v návaznosti na vyhodnocená rizika, která vznikají při pracovních
postupech, které pro realizaci díla zvolil a zavazuje se jejich používání
soustavně kontrolovat. Zaměstnanci musí používat osobní ochranné pracovní
prostředky v minimálním rozsahu: pracovní oděv, pracovní obuv, ochranou
přílbu, výstražnou vestu (pokud její používání nepředstavuje riziko), popřípadě
pracovní oděvy s reflexními prvky. Zaměstnanci Zhotovitele musejí být na
viditelném místě oděvu nebo ochranné přílby označeni způsobem stanoveným
Objednatelem.
10.15.
Každý úraz zaměstnance Zhotovitele na staveništi se
Zhotovitel zavazuje neprodleně oznámit též určenému zástupci Objednatele a
umožnit Objednateli účast při zjišťování příčin a okolností takového
úrazu. Zhotovitel rovněž Objednateli předá opis záznamu o pracovním úrazu,
a jde-li o pracovní úraz, o němž se záznam nepořizuje, písemně sdělí Objednateli
údaje o takovém pracovním úrazu v rozsahu obdobném údajům uvedeným
v záznamu o pracovním úrazu. Ujednáním podle tohoto odstavce nejsou
dotčeny povinnosti Zhotovitele podle právních předpisů o evidenci
a registraci pracovních úrazů.
Objednatel je oprávněn vyžadovat informace o úrazech a
závažných mimořádných událostech a postup při jejich vzniku. Objednatel je
oprávněn určit organizaci první pomoci (vybavenost, umístění a podmínky pro
poskytování první pomoci na staveništi /pracovišti/Objednatele).
10.16.
Zhotovitel je povinen zajistit, aby se jeho zaměstnanci na
staveništi zdrželi požívání alkoholu, návykových, omamných nebo psychotropních
látek a vstupu na staveniště pod jejich vlivem. Smluvní strany sjednávají,
že zástupce Objednatele má právo provést dechovou zkoušku ke zjištění
přítomnosti alkoholu a Zhotovitel je povinen mu to u zaměstnanců
Zhotovitele umožnit. Zhotovitel je povinen zaměstnance, který vstoupil na
staveniště pod vlivem alkoholu, návykových, omamných nebo psychotropních
látek nebo je na staveništi požívá, anebo zaměstnance, který se odmítl
podrobit dechové zkoušce, vykázat ze staveniště nebo pracoviště. Neučiní-li tak
ani přes výzvu Objednatele, má právo vykázat jej Objednatel jménem Zhotovitele.
10.17. Zhotovitel
je povinen zajistit si vlastní dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při
práci a provádět soustavnou kontrolu nad bezpečností práce při realizaci díla a
upozornit Objednatele na všechny okolnosti, které by mohly vést při jeho
činnosti na pracovištích Objednatele k ohrožení života a zdraví pracovníků
Objednatele nebo třetích osob či k ohrožení provozu nebo ohrožení bezpečného
stavu technických zařízení a objektů.
10.18. Zhotovitel
je povinen používat pouze bezpečná technická zařízení v souladu s právními
předpisy o technických požadavcích na výrobky a předložit Objednateli na jeho
žádost doklady o jejich kontrolách, revizích a zkouškách nebo jiné doklady
osvědčující splnění podmínek pro jejich provoz. Provizorní osvětlení, přívody
elektrické energie nebo instalace musí Zhotovitel zřizovat, udržovat a
provozovat v souladu s příslušnými právními předpisy a českými
technickými normami, popřípadě též s návody jejich výrobců.
10.19. Zhotovitel
si je vědom, že odpovídá i za škodu způsobenou okolnostmi, které mají původ
v povaze přístroje nebo jiné věci, které použil při plnění díla a že se
této povinnosti nemůže zprostit.
10.20. Skládky a místa pro uložení
materiálu je Zhotovitel oprávněn zřídit jen v prostorách určených k tomu
Objednatelem, a to způsobem odpovídajícím předpisům o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci.
10.21. Zhotovitel zajišťuje následný dozor
po ukončení prací s otevřeným ohněm nebo jiných činností se zvýšeným
nebezpečím vzniku požáru v rozsahu podle právních předpisů o požární
ochraně a příslušných českých technických norem.
10.22. Zhotovitel je povinen udržovat
pracoviště, sklady, skládky jakož i přístupové komunikace a další plochy
v náležitém pořádku, uspokojivém stavu a čistotě.
10.23. Zhotovitel se zavazuje, že bude
respektovat a strpí způsob provádění a četnost kontrol bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci ze strany Objednatele, zejména stavu technické prevence,
kontroly plnění přijatých opatření v oblasti prevence rizik, kontroly
dodržování bezpečnostních předpisů a stanovených pracovních postupů, kontroly
používání osobních ochranných pracovních prostředků zaměstnanci Zhotovitele,
kontroly výrobních a pracovních prostředků a zařízení na stavbě. Za účelem
kontroly Zhotovitel umožní vstup zaměstnanců Objednatele na pracoviště
Zhotovitele.
10.24. Práva a povinnosti sjednané podle
předchozích odstavců tohoto článku ohledně zaměstnanců Zhotovitele platí
obdobně i ve vztahu k jiným osobám, které se prostřednictvím
Zhotovitele podílejí na jeho plnění nebo se s jeho vědomím zdržují na
staveništi.
10.25. Zhotovitel je povinen uhradit
Objednateli smluvní pokutu ve výši 10.000,- Kč za každý jednotlivý případ
jednání jeho zaměstnanců (nebo osob, které se prostřednictvím Zhotovitele
podílejí na jeho plnění nebo se s jeho vědomím zdržují na staveništi)
v rozporu s platnou legislativou v oblasti požární ochrany,
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a těmito Obchodními podmínkami. Uvedená
smluvní pokuta je splatná do deseti (10) dnů od jejího uplatnění Objednatelem u
Zhotovitele. Objednatel je oprávněn započíst nárok na smluvní pokutu proti
pohledávkám Zhotovitele vyplývajícím z příslušné smlouvy o dílo. Nárok na
náhradu škody v plné výši není ujednáním o smluvní pokutě dle této smlouvy
dotčen a Objednatel je tedy oprávněn požadovat též náhradu škody přesahující
smluvní pokutu.
11.1.
Dílo je samostatným celkem a bude předáváno najednou. Před
celkovým dokončením díla je Objednatel oprávněn svolat, na základě písemného
oznámení Zhotovitele o dokončenosti díla, předpřejímku díla, v rámci které
bude Objednatelem posouzena připravenost díla k přejímacímu řízení a bude
zhodnocena jakost a kompletnost provedeného díla. O předpřejímce sepíše
Objednatel protokol, který bude obsahovat zejména specifikaci případných vad
bránících převzetí díla. Tato předpřejímka nenahrazuje převzetí díla, ani
specifikaci veškerých vad.
11.2.
Zhotovitel je povinen předat Objednateli předmět díla
nejpozději v poslední den dodací lhůty (termínu dokončení díla).
Zhotovitel je povinen předat Objednateli předmět díla ve stavu odpovídajícímu
smlouvě a provede za tím účelem na své náklady všechny potřebné opravy nebo
náhradní dodávky a výkony, pokud mezitím bylo jeho dílo jakkoliv poškozeno,
odcizeno nebo zničeno. Zhotovitel ohlásí neprodleně Objednateli jakékoliv
škody, ztráty a poškození a dohodne s ním termíny a způsob jejich
likvidace a náhrady.
11.3.
Dílo se považuje za dokončené okamžikem podpisu zápisu o
předání a převzetí díla, které je bez vad a nedodělků, mezi Zhotovitelem a
Objednatelem.
11.4.
Připravenost díla k přejímce oznámí Zhotovitel Objednateli
ve stavebním deníku a ten svolá přejímací řízení zpravidla do 7 dnů od tohoto
oznámení.
11.5.
Podmínkou předání a převzetí díla je úspěšné provedení
veškerých zkoušek předepsaných zejména příslušnými předpisy, platnými normami,
projektovou dokumentací a Objednatelem, které provede Zhotovitel na své
náklady. Protokol o průběhu a výsledku zkoušek předá Zhotovitel Objednateli do
2 dnů od jejich provedení. K materiálům
a výrobkům budou Zhotovitelem předávány před jejich zabudováním do stavby kopie
dokladů jednoznačně prokazující požadované vlastnosti a shodu podle zákona č.
22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů a nařízení vlády č 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické
požadavky na vybrané stavební výrobky. Všechny doklady, jimiž je Zhotovitel
povinen dokladovat řádné provedení díla předloží Zhotovitel Objednateli
nejpozději ke dni zahájení předpřejímky nebo převzetí. Jde zejména o tyto doklady:
-
Projekt skutečného provedení ve čtyřech vyhotoveních v listinné formě a ve
dvou vyhotoveních na označených nosičích dat (CD), přičemž záznam bude
nepřepsatelný, nesmazatelný. Projektem skutečného provedení se rozumí aktuální
projekt pro provedení díla, v němž budou odborně zakresleny případné
dokladované odchylky skutečného provedení díla od projektu pro provedení díla.
V případech, kdy pro velké množství změn by ručně opravený výkres byl
nepřehledný, bude zpracován Zhotovitelem výkres nový. Projekt skutečného
provedení bude na každém výkresu opatřen razítkem a podpisem odpovědné osoby
Zhotovitele;
-
Všechny předepsané doklady osvědčující řádné a kvalitní
provedení díla včetně „Prohlášení Zhotovitele o jakosti a úplnosti“ díla, které
dosud Zhotovitel Objednateli prokazatelně nepředal;
-
Návody na používání, obsluhu a údržbu v českém jazyce
ve čtyřech vyhotoveních;
-
Návrh servisní smlouvy (pro technologické soubory a
technická zařízení);
-
Záruční listy výrobků a zařízení;
-
Doklady o zaškolení obsluhy;
-
Ostatní doklady požadované Objednatelem v průběhu
provádění díla;
-
Geodetické zaměření provedeného předmětu díla, a to na
označených nosičích dat – CD.
11.6.
Pokud se zjistí při přejímce díla jako celku investorem či
při kolaudačním řízení nutnost dodání dalších dokladů, zavazuje se Zhotovitel
takové doklady dodat Objednateli v termínu určeném Objednatelem na základě
požadavku investora či příslušného orgánu.
11.7.
Dodání chybných, nepravdivých či neúplných dokladů
požadovaných smlouvou o dílo, souvisícími dokumenty nebo těmito Obchodními
podmínkami bude hodnoceno jako nesplnění předmětu díla. Objednatel při zjištění
této skutečnosti uvědomí Zhotovitele a zhotovitel je povinen do tří dnů zjednat
nápravu. Při nedodržení této třídenní
lhůty je každý další den prodlení hodnocen jako prodlení Zhotovitele
s dokončením díla.
11.8.
Při předání díla Objednatel vyhotoví zápis, který podepíší
všichni účastníci přejímacího řízení. Převzetí je možno odepřít v případě
úplného nebo částečného nesplnění smluvního provedení díla Zhotovitelem, při
nepředložení požadovaných dokladů pro přejímací řízení nebo při zjištění
jakýchkoliv vad.
11.9.
Objednatel je oprávněn převzít dílo i v případě, že
vykazuje malý počet drobných vad, které samy o sobě či ve spojení s jinými
nebrání plnohodnotnému užívání díla, ani ho neztěžují či mu nevadí a nebrání
provádění návazných prací. V takovém případě bude součástí zápisu o
předání a převzetí díla seznam konkrétních vad s termíny jejich
odstranění, nebo dohoda o slevě z ceny v případě vad neodstranitelných.
Objednatel není do doby odstranění vad povinen hradit Zhotoviteli část ceny
díla, jež by odpovídala jeho nároku na slevu, jestliže by vady nebyly
odstraněny. Nedojde-li k dohodě, cena díla se bez dalšího snižuje o cenu vady.
11.10.
V případě zjištění jakýchkoliv vad v průběhu
předávání díla je Objednatel oprávněn přejímací řízení přerušit, vyhotovit
seznam zjištěných vad s termíny jejich odstranění a po kontrole odstranění
vad v přejímacím řízení pokračovat.
12.1.
Zhotovitel přebírá vůči Objednateli záruku, že jím dodaný
předmět díla bude mít vlastnosti sjednané smlouvou a vlastnosti běžně
předpokládané a odpovídající platným, uznávaným, obvykle používaným či
spravedlivě očekávaným technickým požadavkům a předpisům, a to po celou záruční
dobu. Zhotovitel dále odpovídá za to, že dílo bude splňovat požadavky na jakost
specifikovanou v projektové dokumentaci a bude provedeno, chráněno a označeno
podle ČSN, EN, ISO 9000 či příslušné normě ISO platné v době uzavření
smlouvy, technickým požadavkům na stavební výrobky zejména ve smyslu zákona č.
22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů. Předmět díla nesmí mít žádné nedostatky jakosti.
12.2.
Zhotovitel zaručuje, že použité materiály, dodávky a zařízení
jsou nové, první jakostní třídy, odpovídají předané projektové dokumentaci a
standardům dohodnutých ve smlouvě o dílo.
12.3.
Délka záruční doby je sjednána na 61 měsíců ode dne předání
a převzetí díla. Poskytnutá záruka za jakost se nedotýká nároků a lhůt
z odpovědnosti za vady díla.
12.4.
Záruční doba neběží po dobu od uplatnění vad díla do jejich
úplného a řádného odstranění. Za okamžik úplného a řádného odstranění vad se
považuje okamžik, ve kterém podepíše Objednatel protokol o odstranění vad.
12.5.
V případě zjištění vady díla v záruční době má
Objednatel právo požadovat a Zhotovitel povinnost odstranit vadu zdarma na
vlastní náklady v termínu stanoveném Objednatelem. Zhotovitel se zavazuje
zahájit ihned po oznámení jejich výskytu odstraňování případných vad zjištěných
v záruční době, které ohrožují bezpečnost a zdraví lidí, a tyto vady také
ihned odstranit. Zhotovitel se zavazuje zahájit odstraňování případných vad
zjištěných v záruční době, které mají charakter havárie, do 3 hodin od jejich
oznámení a tyto vady odstranit do 24 hodin. Zhotovitel se zavazuje zahájit
odstraňování případných ostatních vad zjištěných v záruční době do 3 dnů od oznámení
vady (uplatnění reklamace) Objednatelem.
Ukáže-li se, že vada předmětu plnění je neodstranitelná, Zhotovitel se
zavazuje dodat do 7 dnů od této skutečnosti náhradní předmět plnění a uhradit
náhradu škody v plné výši. Zhotovitel je povinen zahájit odstraňování
uplatněných vad a vady odstranit vždy, tj. i v případě, že je sporné, zda
Zhotovitel za vady odpovídá. Otázka event. nároků Zhotovitele z odstranění
vad bude řešena až po úplném odstranění uplatněných vad.
12.6.
V případě, že je reklamace vyřešena tak, že Zhotovitel vadu
odstraní, počíná běžet nová záruční doba, a to na tu část díla, u které se vada
projevila a byla odstraněna.
12.7.
Zhotovitel je povinen uhradit veškeré škody vzniklé z vad
uplatněných v průběhu záruční doby.
12.8.
Nedodrží-li Zhotovitel stanovený nebo dohodnutý termín
odstranění vady oznámené (reklamované) v průběhu záruční doby, je
Objednatel oprávněn bez dalšího vadu odstranit sám či prostřednictvím třetí
osoby na náklady Zhotovitele. Zhotovitel
zároveň uhradí Objednateli smluvní pokutu ve výši 10.000,- Kč za každou takovou
vadu a dále smluvní pokutu ve výši 5.000,- Kč za každý den prodlení a
jednotlivý případ až do dne odstranění vady, maximálně ve výši 30 %
z celkové ceny díla. V případě vad, které znemožňují řádné užívání
díla, je Objednatel oprávněn vyúčtovat smluvní pokutu až do výše 80%
z celkové ceny díla. Jakékoliv pohledávky vůči Zhotoviteli vzniklé
v důsledku neodstraňování reklamovaných vad ve stanovených termínech je
Objednatel oprávněn jednostranně započíst na splatné či nesplatné pohledávky
Zhotovitele, včetně smluvních pozastávek nebo je čerpat z bankovní záruky
poskytnuté Zhotovitelem. Nárok Objednatele na náhradu škody v plné výši
není tímto ujednáním o smluvní pokutě dotčen a Objednatel je tedy oprávněn
požadovat též náhradu škody přesahující smluvní pokutu.
12.9.
V případě, že Zhotovitel bude provádět dílo či jeho
část prostřednictvím subdodavatele, je Zhotovitel povinen nejpozději
v den, kdy subdodavatel začne dílo či jeho část provádět, předložit
Objednateli subdodavatelem řádně podepsaný a platný záruční list, kterým
subdodavatel poskytne Objednateli záruku za dílo či jeho část, kterou
subdodavatel bude provádět, a to v délce trvání 61 měsíců ode dne předání
a převzetí díla. Pro odstranění pochybností se stanoví, že záruka poskytnutá
Objednateli Zhotovitelem není zárukou subdodavatele poskytnutou Objednateli
dotčena. O prodlení Zhotovitele se splněním této povinnosti se prodlužuje
splatnost všech pohledávek Zhotovitele za Objednatelem na základě předmětné
smlouvy o dílo. V případě prodlení se plněním této povinnosti je
Zhotovitel rovněž povinen uhradit Objednateli smluvní pokutu ve výši 0,5 %
z ceny díla vč. DPH za každý den prodlení, maximálně však 30 % z ceny
díla vč. DPH. Nárok na smluvní pokutu je splatný vždy v den následující po
dni, ve kterém nárok na smluvní pokutu vznikl. Nárok Objednatele na náhradu
škody v plné výši není tímto ujednáním o smluvní pokutě dotčen a
Objednatel je tedy oprávněn požadovat též náhradu škody přesahující smluvní
pokutu.
13.1.
Vadami díla jsou nedodělky (množstevní vada), jiné než
sjednané plnění a neodpovídá-li dílo výsledku určenému ve smlouvě, jakož i
skutečnost, že dílo nemá vlastnosti běžně předpokládané a odpovídající platným,
uznávaným, obvykle používaným či spravedlivě očekávaným technickým požadavkům.
13.2.
Vadou díla je rovněž, nemá-li dílo obvyklé vlastnosti, jakož
i vlastnosti odpovídající platným či uznávaným technickým předpisům včetně
standardů (norem) ČSN, EN a ISO, a to po dobu stanovenou ve smlouvě (záruční
doba).
13.3.
Vadou díla se rozumí rovněž vlastnost, u níž nelze při
zahájení díla a vynaložení odborné péče předpokládat, že by Objednatel tuto
vlastnost požadoval či její existenci toleroval.
14.1.
Zhotovitel je v prodlení zejména nesplní-li řádně a
včas svůj závazek provést dílo dle smlouvy a Obchodních podmínek.
14.2.
Objednatel je oprávněn v případě prodlení Zhotovitele
se splněním jakékoliv povinnosti dle smlouvy či Obchodních podmínek zajistit
bez dalšího splnění takové povinnosti sám či prostřednictvím třetí osoby, a to
na náklady Zhotovitele. Objednatel je tak zejména oprávněn v případě
prodlení Zhotovitele s prováděním díla či jeho části oproti sjednaným
termínům zajistit bez dalšího provedení díla či jeho části sám či
prostřednictvím třetí osoby, a to na náklady Zhotovitele.
14.3.
Objednatel je dále oprávněn požadovat v případě prodlení
Zhotovitele náhradu škody v plné výši.
14.4.
Objednatel je rovněž
oprávněn v případě prodlení Zhotovitele se splněním jakékoliv povinnosti
dle smlouvy či Obchodních podmínek odstoupit od smlouvy.
15.1.
V případě prodlení Zhotovitele s provedením díla
je Zhotovitel povinen uhradit Objednateli smluvní pokutu ve výši 0,5 %
z ceny díla včetně DPH za každý, byť i jen započatý den prodlení.
V případě, že jsou ve smlouvě sjednány dílčí termíny plnění díla, je Zhotovitel
povinen uhradit Objednateli smluvní pokutu ve výši 0,5 % z ceny díla
včetně DPH za každý, byť i jen započatý den prodlení se splněním takového
termínu. Nárok na smluvní pokutu je splatný vždy v den následující po dni,
ve kterém nárok na smluvní pokutu vznikl.
15.2.
V případě porušení jakékoliv povinnosti v tomto
článku výslovně neuvedené a vyplývající ze smlouvy, Obchodních podmínek či
zákonného předpisu je Zhotovitel povinen platit smluvní pokutu ve výši 10.000,-
Kč za každý případ porušení. Nárok na smluvní pokutu je splatný vždy v den
následující po dni, ve kterém nárok na smluvní pokutu vznikl.
15.3.
V případě prodlení se splněním povinnosti v tomto
článku výslovně neuvedené a vyplývající ze smlouvy, Obchodních podmínek či
zákonného předpisu je Zhotovitel povinen dále platit smluvní pokutu ve výši
5.000,- Kč za každý den prodlení. Analogicky totéž platí v případě
prodlení s odstraněním závadného stavu vyvolaného porušením povinnosti ze
strany Zhotovitele. Nárok na smluvní pokutu je splatný vždy v den
následující po dni, ve kterém nárok na smluvní pokutu vznikl.
15.4.
Ujednání o výši smluvní pokuty platí, není-li sjednáno na
jiném místě Obchodních podmínek ve smlouvě vyšší smluvní pokuta.
15.5.
Ujednání o smluvní pokutě dle tohoto článku či dle jiného
ujednání Obchodních podmínek či smlouvy se nedotýká nároku na náhradu škody
v plné výši a Objednatel je tak oprávněn požadovat též náhradu škody
přesahující smluvní pokutu.
15.6.
Objednatel je oprávněn započíst nárok na smluvní pokutu vůči
jakékoli pohledávce Zhotovitele, a to splatné i nesplatné. Taktéž je Objednatel
oprávněn uspokojit svůj nárok na smluvní pokutu prostřednictvím bankovní záruky
poskytnuté Zhotovitelem.
16.1.
Objednatel je oprávněn odstoupit od smlouvy v případech
stanovených zákonem č. 513/1991 Sb., obchodním zákoníkem.
16.2.
Objednatel je dále oprávněn odstoupit v případě
jakéhokoli porušení povinnosti ze strany Zhotovitele vyplývající ze smlouvy,
Obchodních podmínek či zákonného předpisu.
16.3.
Objednatel je dále oprávněn odstoupit od smlouvy
v těchto případech:
a)
Zhotovitel vstoupil od likvidace;
b)
Zhotovitelem či jinou osobou byl podán návrh na zahájení
insolvenčního řízení na majetek Zhotovitele;
c)
je dána existence jakékoliv skutečnosti, která by mohla byť
i jen potenciálně ohrozit řádné plnění díla ze strany Zhotovitele.
16.4.
Odstoupením od smlouvy není dotčen nárok Objednatele na
náhradu škody.
17.1. Zhotovitel není oprávněn převést
jakékoliv povinnosti nebo postoupit práva vzniklá na základě příslušné smlouvy
o dílo bez předchozího písemného souhlasu Objednatele. Zhotovitel tak není
oprávněn bez předchozího písemného souhlasu Objednatele zřídit zástavní právo
k pohledávkám za Objednatelem či učinit jakýkoliv právní úkon, na jehož
základě by došlo k převodu pohledávky ze Zhotovitele na třetí osobu či jehož
důsledkem by byla povinnost Objednatele plnit jakoukoli pohledávku Zhotovitele
k rukám třetí osoby.
18.1. Zhotovitel není oprávněn
započítat jednostranně jakékoliv své pohledávky vůči jakýmkoliv pohledávkám
Objednatele za Zhotovitelem.
18.2. Objednatel je oprávněn
započítat jednostranně jakékoliv své splatné i nesplatné pohledávky za
Zhotovitelem vůči jakýmkoli splatným i nesplatným pohledávkám Zhotovitele.
19.1. Za
jednání Zhotovitele se považuje jednání kterékoliv osoby, která jménem
Zhotovitele vystupuje navenek. Takovéto jednání se považuje za jednání
Zhotovitele a podléhá úpravě ust. § 15 a § 16 zákona č. 513/1991 Sb., obchodního zákoníku.
19.2. Jednacím
jazykem mezi účastníky je český jazyk.
19.3.
Smluvní strany si ve smyslu ust. § 89a zákona č. 99/1963,
občanského soudního řádu, výslovně sjednávají pro případné spory ze smlouvy a
těchto Obchodních podmínek místní příslušnost soudu věcně příslušného
v prvním stupni se sídlem v Plzni, a to Okresní soud Plzeň – město
nebo Krajský soud v Plzni. Skutečnost, zda se jedná o Okresní soud Plzeň –
město nebo Krajský soud v Plzni bude určena na základě ustanovení právních
předpisů o věcné příslušnosti, zejména zák. č. 99/1963, občanského soudního
řádu.
19.4.
Záležitosti neupravené smlouvu či Obchodními podmínkami se
řídí právním řádem České republiky, zejména zák. č. 513/1991 Sb., obchodním
zákoníkem.
19.5.
Pokud by byla jednotlivá ustanovení těchto Obchodních
podmínek neúčinná, netýká se to účinnosti ostatních ustanovení.
BP STAVBY CZ s.r.o.
Ing. Pavel Boukal, jednatel společnosti